مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

مرجع تخصصی آموزش ، مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی کودک، نوجوان، خانواده
مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

مرجع تخصصی آموزش ، مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی کودک، نوجوان، خانواده

ترک تحصیل

می خواهم ترک تحصیل کنم


اگر این حرف را از فرزند خود شنیده اید به سادگی از آن نگذرید . قصد کردن برای ترک تحصیلی در کودکان و نوجوانان ممکن است به دلایل مختلفی باشد:


1-      اختلالات رفتاری و روانی


برخی کودکان و نوجوانان به دلیل اینکه اختلالاتی مانند بیش فعالی و یا اوتیسم  و یا ... دارند نمی توانند به صورت مناسب روی مطالب درسی تمرکز کنند . این عدم توانایی در تمرکز ممکن است سبب شود که مفاهیم درسی را یاد نگیرند و در زمان آزمون ها و یا درس پاسخ دادن نتوانند نتایج قابل قبولی بگیرند . این عامل می تواند محرکی برای تقاضای ترک تحصیلی شود .

2-      بهره هوشی پایین تر


همه افراد IQ یکسانی ندارند و در این بین برخی از افراد دارای پتانیسل فراگیری هوشی بالاتر و برخی پایین تر هستند . ممکن است یک نفر یک مطلب را بکبار بخواند و آن را حفظ کند و لی نفری دیگر همان مطلب را بارها بخواند ولی نتواند آن را حفظ کند . برخی از کودکان و نوجوانان به دلیل داشتن بهره هوشی پایین تر از تلاش دست بر می دارند و اقدام به ترک تحصیل می کنند .

3-      شرایط خانوادگی و اقتصادی 

مسخره شدن شاگردانی که نمره پایین تری در امتحانات می گیرند می تواند یکی از دلایل ترک تحصیلی آنها باشد . برخی دانش آموزان به دلیل شرایط اقتصادی و یا خانوادگی از امکانات مناسبی جهت درش خواندن و گرفتن نمرات مناسب محروم هستند . برخی خانواده ها حتی نمی توانند هزینه تحصیل فرزندشان را بپردازند .

شاید همه ما با پدیده کودکان کار در چهار راه ها و یا خیابان های شلوغ برخورد کرده ایم . برخی از این کودکان کار ترک تحصیل کرده اند . اگز از آنها بپرسیم که چرا این کار را انجام داده اند شاید بگویند که سرپرست خانوار هستند ویا برای کمک به مخارج خانواده به والدینشان کمک می کنند. در مجموع شرایط خانوادگی ومسائل اقتصادی از مهمترین عوامل ترک تحصیلی کودکان و نوجوانان است .


مشاوره تلفنی با روانشاسان متخصص در زمینه کودکان کار


در راستای بالا بردن کیفیت روان و سلامتی جامعه مشاوره روانشناسی با خانواده هایی که فرزندانشان را به ترک تحصیل تشویق می کنند  پیشنهاد می شود . یک روان شناس متخصص خوب می تواند والدین را به ادامه تحصیل فرزندشان ترغیب کند و از عواقب بسیار مخرب ترک تحصیل آگاه سازد . بنیاد های خیره و مراکز حمایت از کودکان کار نیز به صورت گسترده روی موضوع ادامه تحصیلی کودکان کار فعالیت می کنند .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.