مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

مرجع تخصصی آموزش ، مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی کودک، نوجوان، خانواده
مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

مرجع تخصصی آموزش ، مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی کودک، نوجوان، خانواده

ارتباط موثر والدین با کودکان

چگونه با نوجوان ارتباط برقرار کنیم ؟

در نظر داشته باشید که در صحبت کردن با نوجوانتان از انتقاد کردن  بیش از حد و لحن منفی در کلامتان بپرهیزید چرا که این کار باعث بروز خشم و عصبانیت در نوجوان ها می شود و باعث می شود که نسبت به ارزشمند بودن خود تردید پیدا کنند . وقتی با نوجوان خود وارد صحبت می شوید این نکته را دقت کنید که حتما به او نیز فرصت حرف زدن در مورد عقایدش را بدهید و صرفا مثل یک سخنران ، متکلم وحده نباشید .

باید بدانید که یک ارتباط خوب لازمه اش مکالمه ی دوطرفه است به طوری که نوجوان باید احساس کند که فرصت کافی برای ابراز عقایدش را  دارد ؛ حتی اگر شما آن عقاید را قبول نداشته باشید . قبل از این که نظرات و صحبت های نوجوانتان را رد کنید با دقت به حرف های او گوش دهید و سپس نظر خودتان را برای او توضیح دهید .

در ارتباط با نوجوان و صحبت کردن با او از فریاد کشیدن و جیغ و داد کردن خودداری کنید . فریاد زدن هر رابطه جدی را دچار اختلال می کند . اگر می خواهید نتیجه ی بیشتر و بهتر و به عبارتی ماندگارتری بگیرید با صدای آرام و با طمانینه صحبت کنید .

از اصول صحبت کردن و ارتباط بهتر داشتن با نوجوان پرسیدن در مورد دیدگاهها و عقاید اوست . در این صورت شما می توانید از احساسات و افکار فعلی او سر در بیاورید .
دومین اصل در صحبت کردن صبور بودن است . بدین ترتیب  وقتی که نوجوان صحبت می کند در مقابل حرف های او صبور باشید و در عوض از او بخواهید ، هنگامی که افکار خودتان را برای او توضیح می دهید در مقابل شما شکیبا باشد .

سومین اصل دقت در نوع کلماتی است که به کار می برید . حواستان باشد که نوجوان ها به دلیل اقتضای سنی نسبت به کلمات حساس اند .

و نکته ی اخر اینکه در هر شرایطی حامی فرزند خود باشید . نوجوان ها حتی در زمانی که ناامید و عصبانی هستند و حتی سرکشی میکنند نگران این هستند که عشق والدینشان را از دست بدهند . از کنجکاوی ها و تجربیات طبیعی نوجوان خود حمایت کرده و در هیچ شرایطی او را طرد نکنید .