مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

مرجع تخصصی آموزش ، مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی کودک، نوجوان، خانواده
مشاوران هیروو

مشاوران هیروو

مرجع تخصصی آموزش ، مشاوره و درمان در حوزه روانشناسی کودک، نوجوان، خانواده

تفاوت های بین دوران کودکی و نوجوانی

تفاوت دوران کودکی و دوران نوجوانی

تغییرات پی در پی و منظمی که از دوران جنینی تا زمان مرگ ادامه دارد رشد نام دارد .  دوره ی کودکی و نوجوانی از بقیه مراحل رشد حساس تر و مهم ترند و لذا توجه به ویژگی های این دوره اهمیت به سزایی دارد .

دوره ی کودکی به سه دوره ی طفولیت ، کودکی اول و کودکی دوم تقسیم بندی می شود .

طفولیت : از تولد تا دو سالگی . در این دوره رشد جسمی بسیار سریع است ، کودک از طریق گریه کردن با دیگران ارتباط برقرار می کند . 70 درصد از زمان روز را می خوابد و از همان ماه های اول مهارت های حرکتی مانند چنگ زدن و دنبال کردن اشیا با چشم را انجام می دهد .

کودکی اول : از 2 تا 6 سالگی . در این دوره سیستم عصبی مرکزی کودک رشد می کند . رشد مغز با سرعت بیشتری انجام می گیرد . مهارت های حل مسئله در او شکل می گیرد . این توانایی را پیدا می کند که برخی کارها را مستقل انجام دهد . مثلا به تنهایی صبحانه بخورد یا لباس عوض کند . کودک در این مرحله بسیار خود محور است و دنیا را از نگاه خود می بیند .

کودکی دوم : از 7 تا 11 سالگی . کودک در این دوره رشد یکنواخت تری را تجربه می کند . تفکر کودک دارای راهبردها و سازمان دهی می شود . کودکان در این دوره " دگر پیرو " هستند و به راحتی با دیگران همراه و مطیع می شوند .

 

دوره ی نوجوانی

دوره ی نوجوانی دوره ی گذر از کودکی به بزرگسالی است و چالش های زیادی با خود به همراه دارد .

از مهم ترین ویژگی دوران نوجوانی بلوغ است که به شروع تغییرات زیستی و توانایی تولید مثل در نوجوان اشاره دارد .

نوجوان در این دوره بیش از پیش استقلال طلب است و از بزرگترها انتظار دارد که او را به رسمیت بشناسند . تمایل شدیدی به گروه های همسال دارد و از آن ها الگو برداری می کند . در این دوره تمایل به جنس مخالف دیده می شود . تفکر انتزاعی در نوجوان او را واردار می کند ارزش های خود را بررسی کند و آن ها را زیر سوال ببرد .

مشاوره ی تلفنی 

برای شناخت هر چه بهتر و صحیح تر دوره ی کودکی و نوجوانی بهتر است با یک مشاور کودک و یا روانشناس کودک در ارتباط باشید و از طریق مشاوره تلفنی رایگان از دوره ی نوجوانی و کودکی اطلاعات بیشتری کسب کنید .